Terugblik bijeenkomst 14 oktober 2017

Door: Henk-Willem Veltkamp

Voor leden zijn de presentaties op de ledenwebsite beschikbaar

Aan het begin van de bijeenkomst werd stilgestaan bij het overlijden van Peter Christiaans.

Na dit tragische nieuws was het tijd voor deel 2 van de lezing door Henk van de Poll. Om even kort samen te vatten, Wilhelm werd koning van Pruisen nadat Napoleon was verslagen. Dit mondde uit in conflicten want Pruisen wilde omliggende staten annexeren, terwijl Oostenrijk een nieuwe staat in midden-Duitsland wilde creëren. Dit leverde een gevecht op tussen Pruisen en Hannover in Langensalza (waarover  op 11 maart, 2017 meer is verteld).

In Nassau, wat tegenwoordig onderdeel is van Hesse, was ook het een en ander gaande. Deze staat bestond van 1806 tot 1866 en Adolf was de laatste hertog (1839-1866, waarna hij tot zijn dood groothertog van Luxemburg werd). Gevechten die in Nassau plaatsvonden waren:

· 12 juli 1866: gevecht bij Zorn

· 24 juli 1866: treffen bij Tauberbischofsheim

· 25 juli 1866: gevecht bij Gerchsheim

· 26 juli 1866: gevecht bij Würzburg

De eerste herinneringsmedalile van Nassau was de Waterloo medaille. Deze werd ingesteld op 23 december 1815 en werd in zilver zo’n 7500 keer uitgereikt (ook voor gevechten bij Quatre Bas). Daarna is het een hele tijd stil en wordt er pas in 1849 een herinneringsmedaille ingesteld voor de slag bij Eckernförde in de eerste Sleewijkse oorlog. Deze zeldzame zilveren medaille werd slechts 127 keer uitgereikt.

In 1866 wordt dan op 20 augustus door hertog Adolf het Feldzeichen für 1866 ingesteld. Deze bronzen medaille is ontworpen door Ferdinand Korn en wordt door Eduard Quellhorst 6000 keer geslagen, en uiteindelijk 5285 keer uitgereikt.  De uitreiking geschiedde zonder diploma. Echter, er werd wel een attest uitgegeven welke ondertekend was door generaal von Ziemiecki. Na de capitulatie van Nassau en de annexatie bij Pruisen stond de koning van Pruisen erop dat veteranen hun eerder verdiende onderscheidingen gewoon door bleven dragen, zo ook dit Feldzeichen.

Direct naar

SRO