Terugblik bijeenkomst 10 maart 2018

Door: Henk-Willem Veltkamp

Voor leden zijn de presentaties op de ledenwebsite beschikbaar

Op zaterdag 10 Maart 2018 was het weer tijd voor onze reguliere bijeenkomst. Deze dag begon met een informeel samenzijn en de opbouw van de vitrines met stukken m.b.t het Oorlogsherinneringskruis en Belgische onderscheidingen voor de Tweede Wereldoorlog.

Na de lunch begon het programma van de bijeenkomst. Dit begon met het in het zonnetje zetten van Henk Gertsen. Hij is in 2018 tien jaar lid en kreeg hiervoor het 10-jaar lidmaatschapsspeldje en bijbehorende oorkonde.

Als mededeling vooraf werd door Jean-Marie van Wijnsberghe van onze zustervereniging de SKF de mededeling gedaan dat er op 22 September een gecombineerde SKF/SRO-bijeenkomst zal zijn naar Fort van Breendonk. Het programma voor deze excursie zal beginnen met een rondleiding door Vrienden van Fort Breendonk, waarna voordrachten over (verzets)onderscheidingen gegeven zullen worden. Toen begon Jean-Marie met zijn gedegen presentatie over Belgische onderscheidingen voor de Tweede Wereldoorlog. Zijn presentatie besloeg een periode van vier koningen, welke een totaal van 23 eretekens in hebben gesteld. De laatste werd nog in februari 2008 ingesteld. Zijn presentatie, met daarin alle afbeeldingen, instellingsdata, en eigenaardigheden is te downloaden op het ledendeel van de website.

Na een korte lunch kregen we een aangrijpende presentatie door een van onze leden over de hinderlaag welke het onderwerp is van de documentaire 09:11 Zulu. Deze hinderlaag in Tarin Kowt in Afghanistan in 2006 werd vastgelegd door een journalist en is in de Nederlandse pers ter sprake gekomen. Deze hinderlaag had ook een aantal dapperheidsonderscheidingen tot gevolg en deze werden met ons besproken.

Na deze presentatie was het programma klaar en werd door middel van een borrel de dag afgesloten.

Direct naar

SRO